A.P. Moller - Maersk heeft in Rotterdam een gespecialiseerd crossdockmagazijn in gebruik genomen op haar terminal op Maasvlakte 2. Het zal de overslag aanzienlijk versnellen vanaf de aankomst in de haven tot aan het verkooppunt – vooral in de Benelux en het Duitse en Franse achterland. Nadat de containers van een aankomend schip zijn gelost, kunnen de producten worden uitgepakt, overgeladen in conventionele vrachtwagens en binnen enkele uren naar de eindbestemming worden vervoerd. Maersk verwelkomde Starbucks als de eerste klant in het pas geopende magazijn met een totale oppervlakte van 23.000 m², 120 dokken en tijdelijke opslagruimte. Op volle capaciteit zullen er ongeveer 200 nieuwe banen worden gecreëerd in het magazijn.
Ole Trumpfheller, Managing Director Maersk North Europe Continent Area, dat de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen omvat: "De lancering van dit gespecialiseerde crossdockmagazijn direct naast de plaats waar de containers van onze schepen worden gelost, bewijst dat Maersk in staat is om de toeleveringsketens van de klanten bij elke stap, van herkomst tot consument, te controleren en te beheren. Dit vergroot de veerkracht, flexibiliteit en zichtbaarheid van toeleveringsketens in tijden van toenemende verstoringen en geopolitieke risico's. In onze nieuwe crossdockfaciliteit versnellen we een deel van de toeleveringsketen waar anderen in sommige gevallen dagen verliezen. Met ons Priority Flow-aanbod zal het een kwestie van uren zijn om vracht van een schip op de weg naar de eindbestemming te krijgen. Het nieuwe magazijn zal een ongeëvenaarde levering van vracht mogelijk maken. De tijdelijke opslagruimte voegt flexibiliteit toe aan de supply chains van klanten, bijvoorbeeld in het geval van pieken wanneer hun opslagfaciliteiten op volle capaciteit zitten."
De crossdockfaciliteit is gelegen op de Maersk terminal op Maasvlakte 2, in het hart van Europa's grootste haven. De terminal en de crossdockfaciliteit hebben een directe interne wegverbinding. Een andere directe weg leidt naar het aanzienlijk vergrote STAR-depot voor een onmiddellijke terugkeer van geleegde containers naar het depot, wat de D&D-kosten voor klanten zal verminderen. Tot slot biedt de crossdockfaciliteit een volledig uitgerust douane-entrepot plus een speciale ruimte voor Value Added Services. Voor klanten met temperatuurgevoelige lading, zoals AGF, farmaceutische producten, vlees, vis en ander diepgevroren voedsel, wordt op dezelfde locatie op Maasvlakte II een groot koelhuis gebouwd. Het zal 40.000 m² groot zijn met verschillende temperatuurzones en zal volgens de planning eind 2024 operationeel zijn.
Voor meer informatie:
Rainer Horn
A.P. Moller - Maersk
Tel: +49 152 54 52 14 62 (Duitsland)
[email protected]